Nieuwsbrief 15 april 2016 |
Indien deze nieuwsbrief niet goed wordt vertoond, klik hier |
In deze nieuwsbrief
Lezen 1, 2016
Leesmonitor - Het Magazine Digitaal lezen, anders lezen? Je hoort regelmatig beweren dat digitaal lezen anders lezen is. Hoeveel bewijs bestaat er voor deze stelling? In ons jaarlijkse magazine brengen we het beschikbare empirische onderzoek in kaart. Welke verschillen zijn er tussen het lezen van papier en van het scherm? Bieden schermmedia, naast bedreigingen, ook kansen voor het lezen? En hoe kunnen leesbevorderaars opgroeiende generaties ondersteunen om zich als lezer te ontwikkelen - op papier én digitaal? Leesmonitor - Het magazine is in te zien en te downloaden via onze website. Updates Leesmonitor – De Website Nationale Voorleeswedstrijd: 50% bereik Dit schooljaar doen ruim 200.000 kinderen mee aan de Nationale Voorleeswedstrijd, door zelf voor te lezen of te luisteren naar een klasgenootje. De campagne bereikt de helft van de basisscholen en groep 7- en 8-leerlingen in Nederland - en dat is voor het vierde jaar op rij. Verder lezen via http://www.leesmonitor.nu/activiteiten-leesbevordering dBos geeft het lezen een boost Ruim vier op de tien basisscholen in Nederland huisvest inmiddels een Bibliotheek op school. Met positief effect, zo blijkt uit promotie-onderzoek van de Universiteit Leiden. Dankzij dBos gaan kinderen lezen leuker vinden, vaker lezen en worden ze leesvaardiger. Verder lezen via de site. Nieuwe hoogleraren leesbevordering benoemd Stichting Lezen heeft in samenwerking met de Vrije Universiteit en de Universiteit Twente invulling gegeven aan twee nieuwe bijzondere leerstoelen voor onderzoek dat leidt tot meer kennis over leesbevordering. Annie M.G. Schmidtlezing 2016 Op woensdag 18 mei houdt Harm de Jonge in het Kinderboekenmuseum in Den Haag de Annie M.G. Schmidtlezing 2016. Onder de titel Het paradijs van de fantasie. Van het fluitketeltje van Annie MG tot de paddoknabbels van Alice in W. zal hij de zeventiende editie van de lezing verzorgen. De lezing wordt georganiseerd door het Kinderboekenmuseum in samenwerking met Stichting Lezen, het Nederlands Letterenfonds en de Stichting IBBY-Nederland, onder meer uitgever van de publicatiereeks Literatuur zonder leeftijd, waarin de lezing traditioneel gepubliceerd wordt. Onderzoek leeservaring Franziska Hartung Wanneer we literatuur lezen, gaan we vaak helemaal op in het verhaal en vergeten de wereld om ons heen. Soms zijn we slechts toeschouwers van de scènes die zich ontvouwen op de pagina’s, anders leven we ons zo in dat we de gebeurtenissen door de ogen van een personage zien. Hoe ontstaan beelden in ons hoofd als we zo geabsorbeerd raken tijdens het lezen van fictie? Hoe komt het dat we ons écht de held uit het verhaal voelen? Franziska Hartung, Max Planck Instituut en het Donders Instituut in Nijmegen, onderzoekt welke hersenprocessen betrokken zijn bij onze leeservaring. Houdt u van lezen, of juist niet zo, maar kijkt u graag films of series? Doe mee aan het online experiment met kort verhaal van Martin Rombouts! |
Deze nieuwsbrief is verstuurd naar {email_canvas:recipient_email_address}. © 2016 Stichting Lezen - www.lezen.nl - Tel 020 6230566 |