Nieuwsbrief

15 april 2016

Indien deze nieuwsbrief niet goed wordt vertoond, klik hier

In deze nieuwsbrief

  • Lezen 1, 2016
  • Leesmonitor - Het Magazine
  • Aanstelling hoogleraren
  • Annie M.G. Schmidt lezing
  • Onderzoek leeservaring

Lezen 1, 2016

 In dit veertigste nummer aandacht voor De nieuwe bibliotheek of, zoals architect Francine Houben ze noemt, de kathedralen van onze tijd. Voor haar is een bibliotheek veel meer dan een huis voor boeken: "Het idee van een bibliotheek als investering in het menselijk kapitaal van de stad vind ik inspirerend." De wetenschap komt aan bod in Tegen de leesangst: Nederlandse schoolkinderen leren lezen, maar aan het einde van de basisschool haken veel leerlingen af. Bovendien blijft het leesplezier van Nederlandse kinderen internationaal gezien achter. Dat de Bibliotheek op school dit tij kan helpen keren toont wetenschappelijk onderzoek van Thijs Nielen en Adriana Bus aan.
Het Fries mag dan een verplicht vak zijn op de middelbare scholen in Friesland, toch blijkt dat steeds minder jongeren het lezen. Het project LesNô probeert hier verandering in te brengen door het lezen leuk te maken. Naar aanleiding van de 75e verjaardag van Tom Poes een artikel over de verdiensten van deze eenvoudige witte kat, wiens invloed tot ver in de kinderboekenwereld reikt. Op de grens van boek en spel gaat over het groeiende aanbod aan prentenboeken- en voorleesapps. Hoe vernieuwend zijn die en hoe zullen ze de boekenwereld veranderen? Bent u nog geen abonnee geef u dan op via het formulier op onze site. Lees verder op de site


Leesmonitor - Het Magazine

Digitaal lezen, anders lezen?

Je hoort regelmatig beweren dat digitaal lezen anders lezen is. Hoeveel bewijs bestaat er voor deze stelling? In ons jaarlijkse magazine brengen we het beschikbare empirische onderzoek in kaart. Welke verschillen zijn er tussen het lezen van papier en van het scherm? Bieden schermmedia, naast bedreigingen, ook kansen voor het lezen? En hoe kunnen leesbevorderaars opgroeiende generaties ondersteunen om zich als lezer te ontwikkelen - op papier én digitaal? Leesmonitor - Het magazine is in te zien en te downloaden via onze website.

Updates Leesmonitor – De Website

Nationale Voorleeswedstrijd: 50% bereik

Dit schooljaar doen ruim 200.000 kinderen mee aan de Nationale Voorleeswedstrijd, door zelf voor te lezen of te luisteren naar een klasgenootje. De campagne bereikt de helft van de basisscholen en groep 7- en 8-leerlingen in Nederland - en dat is voor het vierde jaar op rij. Verder lezen via http://www.leesmonitor.nu/activiteiten-leesbevordering

dBos geeft het lezen een boost

Ruim vier op de tien basisscholen in Nederland huisvest inmiddels een Bibliotheek op school. Met positief effect, zo blijkt uit promotie-onderzoek van de Universiteit Leiden. Dankzij dBos gaan kinderen lezen leuker vinden, vaker lezen en worden ze leesvaardiger. Verder lezen via de site.


Nieuwe hoogleraren leesbevordering benoemd

Stichting Lezen heeft in samenwerking met de Vrije Universiteit en de Universiteit Twente invulling gegeven aan twee nieuwe bijzondere leerstoelen voor onderzoek dat leidt tot meer kennis over leesbevordering.
In samenwerking met de Faculteit Geesteswetenschappen is dr. Roel van Steensel benoemd tot bijzonder hoogleraar Leesgedrag aan de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam. Hij volgt hiermee prof. dr. Dick Schram op die deze leerstoel tot vorig jaar bekleedde.
In samenwerking met de Vakgroep Instructietechnologie van de Universiteit Twente is dr. Eliane Segers benoemd tot bijzonder hoogleraar Lezen en Digitale Media. Lees het hele persbericht.


Annie M.G. Schmidtlezing 2016

Op woensdag 18 mei houdt Harm de Jonge in het Kinderboekenmuseum in Den Haag de Annie M.G. Schmidtlezing 2016. Onder de titel Het paradijs van de fantasie. Van het fluitketeltje van Annie MG tot de paddoknabbels van Alice in W. zal hij de zeventiende editie van de lezing verzorgen. 

De lezing wordt georganiseerd door het Kinderboekenmuseum in samenwerking met Stichting Lezen, het Nederlands Letterenfonds en de Stichting IBBY-Nederland, onder meer uitgever van de publicatiereeks Literatuur zonder leeftijd, waarin de lezing traditioneel gepubliceerd wordt.
De lezing begint om 20.00 uur (inloop vanaf 19.30 uur) en wordt gehouden in het Kinderboekenmuseum in Den Haag. Na afloop wordt u een drankje aangeboden. Toegang bedraagt € 8,50. Het aantal plaatsen is beperkt. Kaarten zijn online te bestellen via kinderboekenmuseum.nl


Onderzoek leeservaring Franziska Hartung

Wanneer we literatuur lezen, gaan we vaak helemaal op in het verhaal en vergeten de wereld om ons heen. Soms zijn we slechts toeschouwers van de scènes die zich ontvouwen op de pagina’s, anders leven we ons zo in dat we de gebeurtenissen door de ogen van een personage zien. Hoe ontstaan beelden in ons hoofd als we zo geabsorbeerd raken tijdens het lezen van fictie? Hoe komt het dat we ons écht de held uit het verhaal voelen? Franziska Hartung, Max Planck Instituut en het Donders Instituut in Nijmegen, onderzoekt welke hersenprocessen betrokken zijn bij onze leeservaring. Houdt u van lezen, of juist niet zo, maar kijkt u graag films of series? Doe mee aan het online experiment met kort verhaal van Martin Rombouts!

Deze nieuwsbrief is verstuurd naar {email_canvas:recipient_email_address}.
Klik hier om uw profiel aan te passen of om uzelf uit te schrijven

© 2016 Stichting Lezen - www.lezen.nl - Tel 020 6230566